tisdag 3 januari 2012

Svart på vitt.

 "om kroppen inte förbrukar näringsämnena som tas upp från tarmkanalen fullständigt, lagras överskottet i form av fett och glykogen"
 "levercellerna omvandlar istället de flesta fettsyramolekylerna till ketonkroppar som transporteras ut från levern och används som energikälla i andra vävnader"

(kroppen använder annars främst glukos - alltså socker - som energikälla)

"stora delar av hjärnan har emellertid också enzymer som gör det möjligt att använda ketonkroppar som energikälla. När glukosnivån i blodet faller, och nivån av ketonkroppar stiger, använder dessa delar av hjärnan både glukos och ketonkroppar för ATP-bildning"












(tar man bort socker sjunker glukosnivån, ersätter man det med fett stiger nivån av ketonkroppar = hjärnan behöver inte alls massa kolhydrater för att funka!)


Det är det här LCHF går ut på people, att få kroppen att använda fett som energikälla. Det som står i fysiologiboken är inga news för mig, tycker bara att det är kul att det står svart på vitt, men ändå blir så ifrågasatt. På min födelsedag om nästan prick 4 veckor ska jag testa mig och se om min kropp hittat in i ketos (och alltså använder fett). That's my goal.

Är du intresserad av att läsa mer vad som händer fysiologiskt kan jag rekommendera den här bloggen: Healthyprawn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar